» » شخصیت مطلوب از منظر قرآن


16 اسفند 1395
شخصیت مطلوب از منظر قرآن

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تبیین شخصیت مطلوب از منظر قرآن پرداخت.

به گزارش ایسکا، غلامعلی افروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در دومین پنل سلامت و قرآن همایش بین‌المللی قرآن کریم به موضوع شخصیت مطلوب از منظر قرآن پرداخت.وی تصریح کرد: آموزه‎‌های قرآنی بر فطرت، عقلانیت و معنویت استوار است؛ این آموزه‌ها که جهانشمول بوده در قرآن به زیبایی توصیف شده‌اند، خداوند همه انسان ها را محبت طلب، تأیید طلب، تکریم طلب و تحقیر گریز آفریده است.

وی افزود: همه انسان‌ها با پاکی فطرت آفریده شده و اگر همه نیازهای او بازشناسی شود بسیار کمک کننده خواهد بود، در این میان خانواده نقش ویژه‌ای دارد. خمیر مایه شخصیت در خانواده شکل می‌گیرد و همانطور که می‌دانیم اساس شخصیت در سالهای کودکی پیدا می‌شوند.

افروز عنوان کرد: اسلام اگر بر فطرت استوار است به ویژگی های فطری انسان‌ها در تحول شخصیت باید بها دهیم، عقلانیت چیست؟ ساده ترین معنی آن این است که هوشمندی خود را با فطرت پاک عجین کنیم، قرآن تأکیدش بر عقلانیت است و نه صرفا تیزهوشی او، انسان عاقل بین عمل ها و گفته‌هایش ارتباط وجود دارد، تأکید آموز‌های قرآنی این است.

وی بیان کرد: امام صادق بیش از ۶۰ صفت برای انسان عاقل ذکر می‌کند شخصیت فطری که رشد می‌کند این ویژگی‌ها مانند گشاده رویی، ایثار، صداقت، شجاعت، عدالت،امید بخشی، مثبت اندیشی و تالیف قلوب و تلاش مداری در آن بروز پیدا کرده و موجب تقویت بنیان‌های معنوی او می‌شود.

این استاد تمام دانشگاه تهران یادآور شد: در آموزه های قرآن وقتی حلال و حرام‌ها را ارزیابی می‌کینم، یک هدف ازلی و ابدی را مشاهده می‌کنیم هر آنچه آفت رشد عقلی، فطری و اجتماعی و جسمی بوده حرام است؛ حلال ها در نقطه مقابل قرار دارند و بستر رشد خانوادگی، عاطفی، شناختی، اجتماعی و ... فراهم می‌کند تمام حلال ها در یک مسیر منطقی رشد می‌کند.چرا دروغ و نفاق حرام است؟ چراکه آنچه شخصیت انسان را خراب می‌کند دروغ و نفاق است.

وی یادآور شد: آنچه که انسان ترسیم می‌کند قرآن مطرح می‌کند، شخصیت انسان همانند یک شجره طیبه است که بین شاخه‌های آن یک هارمونی وجود دارد شخصیت مطلوب در زمان حال زندگی می‌کند و وجود او در آرامش است و آرامش یعنی تجربه خوشبختی، از خدا مسیر می‌خواهیم و مقصد طلب هستیم و صراط مستقیم را می‌طلبیم، وقتی سوره فاتحه را می خوانیم از خداوند شخصیت مطلوب را می خواهیم اهدانا صراط مستقیم.

افروز عنوان کرد: سوره بقره نیز تماما دو مسیر صالحین و ظالمین را نشان می‌دهد اگر شخصیت مطلوب را می‌خواهیم باید راه صالحان را دنبال کنیم.

وی بیان کرد: اگر نفس اماره را به سوی نفس مطمئنه ترک کنیم به شخصیت مطلوب می‌رسیم و اگر اسیر نفس اماره بمانیم در قیامت باید جوابگوی نفس لوامه و محاسبه‌گر خود باشیم.

آدرس: تهران -خيابان انقلاب -خيابان قدس -خيابان بزرگمهر - پلاک 85 / تماس با ما : 66402882-66970775 پست الکترونيک: isqa.ir@gmail.com
تمامي حقوق اين سايت متعلق به سازمان فعاليتهاي قرآني دانشگاهیان کشور مي باشد. استفاده از مطالب اين پايگاه فقط با ذکر منبع مجاز مي باشد