» » » فلسفه حج بیداری امت اسلام است


12 شهریور 1396
فلسفه حج بیداری امت اسلام است

عضو مجلس خبرگان رهبری صبح امروز، در خطبه دوم نماز عید سعید قربان، با اشاره به آیه ۲۷ سوره مبارکه «حج»، فلسفه حج را بیداری امت اسلام بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، آیت الله محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آیه ۲۸ سوره مبارکه «حج»؛ «لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَيَذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِي أَيَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ؛ تا شاهد منافع خويش باشند و نام خدا را در روزهاى معلومى بر دامهاى زبان‏ بسته‏ اى كه روزى آنان كرده است ببرند پس از آنها بخوريد و به درمانده مستمند بخورانيد»، اظهار کرد: این آیه به فلسفه حج اشاره دارد؛ علت حج، حرکت به سوی خداست و در فصل حج افرادی به کعبه می روند، دور هم جمع می شوند و علاوه بر توجه به خدا و سیر معنوی، به امور کل جهان اسلام رسیدگی می کنند.
وی با اشاره به پیام مهم رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت الله الحرام، تصریح کرد: فلسفه حج بیداری جهان اسلام است؛ امت اسلام باید از دولت ها و رؤسای کشورهای خود مصالح مسلمین را درخواست کنند. امروز که دنیای استکبار و صهیونیست ها این همه فساد ایجاد کرده و مسلمین را دچار مشکلات اقتصادی، سیاسی و امنیتی کرده اند، ملتها، خطبا، فرهیختگان و نویسندگان در جهان اسلام باید از دولتها، امنیت جان و مال، حیثیت و آبروی خود را مطالبه کنند و به منافع حج توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه قرآن کریم تأکید دارد که مسلمان در حج درباره امور جهان اسلام تصمیم گیری کنند، اظهار کرد: متأسفانه امروز این مسئله تحقق نیافته ولی دستگاه های ارتباط جمعی باید همه این مسائل را مطرح کنند.
آیت الله امامی کاشانی ادامه داد: دنیایی که به این وضع در آمده، نیازمند یک امامت و ولایت است؛ امامی که بتواند دنیا را تکان دهد که این امر به دست حضرت ولی عصر(عج) خواهد بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جمهوری اسلامی امروز از ولایتی برخوردار است که نایب امام زمان(عج) است. در عین حال باید توجه داشته باشیم که دشمنان کشور را احاطه کرده اند، لذا وحدت ملی، انسجام در کشور و رسیدگی به مشکلات مردم در این شرایط یک تکلیف و وظیفه است.
وی در پایان یاد امام بزرگوار، شهدا به ویژه شهید حججی را گرامی داشت.
بنابر این گزارش، آیت الله امامی کاشانی در خطبه اول نماز عید قربان، با تبریک عید سعید قربان، آیه ۳۷ سوره مبارکه حج؛ «لَنْ يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنْكُمْ كَذَلِكَ سَخَّرَهَا لَكُمْ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَبَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ؛ هرگز [نه] گوشتهاى آنها و نه خونهايشان به خدا نخواهد رسيد ولى [اين] تقواى شماست كه به او مى ‏رسد اين گونه [خداوند] آنها را براى شما رام كرد تا خدا را به پاس آنكه شما را هدايت نموده به بزرگى ياد كنيد و نيكوكاران را مژده ده» را قرائت و تصریح کرد: این آیه درباره فلسفه قربانی کردن است و بر عکس تصور دوران جاهلیت تأکید شده که گوشت و خون این قربانی به خدا نمی رسد.
وی با اشاره به شعر «کعبه خود سنگ نشانی است که ره گم نشود/ حاجی احرام دگر بند و ببین یار کجاست»، گفت:  این سخن بدین معناست که به ظاهر و صورت کعبه و طواف توجه نشود بلکه با دل باید رفت.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به روایتی درباره قربانی کردن پیامبر(ص) برای حضرت فاطمه(س) و ثواب قربانی کردن گفت: قربانی کردن در هر جا دارای ارزش است.
آیت الله امامی کاشانی یادآور شد: ما از آیه ای که خوانده شد و عید قربان باید این پند را بگیریم که کارها همه دست خداست و دستی بالاتر از دست خدا نیست؛ پس کارها را به خدا واگذار کنیم و با خدمت به مردم، احترام به حقوق و حل گرفتاری ها و مشکلات آنها در دایره ای قرار بگیریم که قرآن می گوید، «بَشِّرِ الْمُحْسِنِينَ».
وی در پایان خطبه اول تصریح کرد: وقتی یک قربانی کردن در عید قربان این همه ثواب دارد، بدانیم که خدمت به مردم چه میزان ثواب می تواند داشته باشد. پس تا زنده هستیم و می توانیم از این ارزشها بهره مند شویم که بعد از مرگ دست ما کوتاه خواهد بود.

نام:
ایمیل:
کد را وارد نمائید:
آدرس: تهران -خيابان انقلاب -خيابان قدس -خيابان بزرگمهر - پلاک 85 / تماس با ما : 66402882-66970775 پست الکترونيک: isqa.ir@gmail.com