» » اعلام وفا + فیلم
اعلام وفا + فیلم

امام حسین(ع) یارانشان را با خصلت باوفا توصیف کرده‌اند. یارانی که حتی وقتی از آنها بیعت برداشته شد، کنار مولایشان مانند. یارانی مانند حضرت علی اکبر(ع) که از اولین اعلام‌کنندگان وفاداری نسبت به امامشان بود.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، رویداد فرهنگی ـ هنری «قلم» را با محوریت شخصیت حضرت علی اکبر(ع) و با تدبر در سوره مبارکه قلم برگزار می­‌کند. در این راستا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی در ۱۰ جلسه در خصوص شخصیت حضرت علی اکبر(ع) مباحثی را مطرح می‌کند.

در قسمت نهم این مجموعه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد بهشتی، پژوهشگر و مفسر قرآن به ارائه نکاتی پیرامون «اعلام وفای حضرت علی اکبر(ع) و یاران امام حسین(ع)» پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

سلام بر حسین(ع) پیشوای انسان‌ها، چراغ هدایت و کشتی نجات؛ امام حسین(ع) فرمود من یارانی دارم که هیچکس ندارد و سراغ ندارم به خوبی و وفاداری آنها. عزاداران حسینی باید یاران امام حسین(ع) را بشناسند. گاهی اسم‌های آنها را هم نمی‌دانند و فقط چند نفر را آن هم به اندازه کمی می‌شناسند.

یکی از بهترین یاران امام حسین(ع) حضرت علی اکبر(ع) است. اطلاعات، مطالعات و دانستنی‌ها ما راجع به این شهدا کم است و باید در خصوص این شهدا مطالعه کنیم و برنامه‌سازان در خصوص آنها باید برنامه بسازند.

هزار و چند صد سال است در این شعار در فضای جهانی پخش می‌شود که «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» چرا؟ چون کوفیان بی‌فایی کردند. در عوض جمعیت کمی همراه امام حسین(ع) آمدند. شب عاشورا که شد، امام حسین(ع) وقتی می‌خواهد آنها را ستایش کند، باایمان، اخلاص، عمل صالح و .. آنها را ستایش نمی‌کند بلکه با خصلت وفاداری یارانش را می‌ستاید.

وفاداری بهترین صفتی است که امام حسین(ع) برای یارانشان انتخاب کرده است. خیلی‌ها هستند که ایمان دارند اما از ایمانشان دست می‌کشند. نماز می‌خواندند اما دیگر نمی‌خوانند، حجاب داشتند اما دیگر ندارند، رابطه با رهبری را کم‌رنگ کرده‌اند و ... 

وفا چیزی است که امام حسین(ع) شب عاشورا در ستایش خاندان و اصحابش مطرح می‌کند. وفا کلمه‌ای است که قرآن کریم برای حضرت ابراهیم (ع) به کار برده است. امام حسین(ع) روز عاشورا کنار پیکر هر شهیدی بیشتر این آیه را می‌خواند: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ از ميان مؤمنان مردانى‏‌اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند». (آیه ۲۳ سوره احزاب).

شب عاشورا امام حسین(ع) برخاست، خدا را ستایش کرد، خطبه‌ای خواند، نعمت‌های خدا را مثل نعمت وحی، قرآن، فهم دین و ... را برشمرد و بعد به اصحابش فرمود من بیعتم را از شما برداشتم. شهید مطهری می‌گوید امام حسین(ع) اصحابش را می‌شناخت و فقط می‌خواست به آیندگان بفهماند که من اینها را به زور نیاورده‌ام، با عشق ایستاده‌اند؛ ای آیندگان تحلیل نادرست نکنید.

همه گریستند از اولین کسانی که برخاست و اعلام وفا کرد حضرت علی اکبر(ع) بود. آقا ابوالفضل عباس(ع)، حبیب‌ بن مظاهر، زهر بن قین و ... یکی یکی برخاستند و اعلام وفا کردند.

اینجا بود که امام حسین(ع) آنها را در آغوش گرفت و جای آنها را در بهشت به آنها نشان داد. تبلیغات دشمن گاهی باعث می‌شود عهدهایی که بسته‌ایم را رها کنیم. ماه محرم ماه اعلام وفا است. از خدا می‌خواهیم تا آخرین لحظه بر این راهی که خودش به ما نشان داد باوفا بمانیم.


دانلود فیلم

2/05/7